My Blog List

Wednesday, September 8, 2010

pemergian ramadhan...

Hmm nampak nya ramadhan semakin meninggalkan kita.Insya Allah tahun depan kalau ditakdirkan panjang umur kita akan jumpa lagi dengan bulan yang paling berkat diantara bulan-bulan yang lain.Camner dengan puasa korang? Amal ibadah korang?Moga-moga Allah menerima segala amalan kita pada bulan ini dan menganjarkan pahala kepada kita semua...Amin...

Aku?? Bulan puasa tahun nie tak berpeluang sembahyang terawikh.Alasan nya?? sebab dah ada mikaiel kan..huhuhu itu adalah alasan semata-mata..entah rasa nya tahun lepas pun banyak miss alasan nya sebab mengandungkan mikaiel..apalah punya alasan.Kalau dah malas tu terus terang je lah.haha memang la orang lain tak tahu apa jua alasan kita tapi hakikatnya Dia maha mengetahui segala nya.

Entahlah kalau nak beralasan memang macam-macam alasan yang akan kita bagi.Padahal sembahyang terawikh nie hanya setahun sekali saja, pulak tue hanya 30 hari jer.Perkara baik nie lah yang selalu jer punya banyak alasan.Sibuk dengan anak, letih la, tak larat nak berdiri sebab tok iman baca ayat panjang2 lah.Macam -macam alasan tak logik dikeluarkan.

Tapi pernah tak terfikir kalau nak pergi shopping barang raya tue tak lah pulak bagi alasan letih ke, ape ke..Siap boleh tawaf satu supermaket pulak tue tak der pulak mengeluh lenguh kaki.Boleh pulak bawak anak round supermaket.Kalu jalan jam siket pun still tak per lagi sebab nak berjalan nak tengok gelagat orang nak beli baju,nak beli biskut macam-macam ah..

Tahun depan entah kita berpeluang lagi atau tidak hanya Allah saja yang mengetahui nasib kita.Dan sebagai manusia kita selalu menyesal disaat-saat akhir begini.Tapi biasa nya kekesalan ini akan terhapus dengan sendiri bila Allah memberi nikmat kepada kita dengan berhari raya sakan dengan gumbiranya..

Semoga Allah memberi hidayat dan mengampunkan kita semua umat yang selalu alpa dengan dunia yang sementara.Moga-moga Allah buka kan pintu hati kita untuk rajin beribadat kepadaNya pada hari-hari yang mendatang dan bukanya sehingga ramadhan menjelma semula.Insya Allah...

P\S : Ini adalah peringatan untuk diri sendiri yang leka dari menunaikan tanggungjawab kepada Nya..

No comments:

Post a Comment