My Blog List

Sunday, August 28, 2011

siakap stim




assalamualaikum....

ikan siakap nie dah pun termasuk dalam list ikan febret aku...dulu sebelum kawin tak penah makan pun ikan nie..biasalah mana lah nak makan ikan yang mahal nie my mum tsk mampu nak beli untuk family yang ramai nie..lagi pun my mum tak pandai nak masak sebenarnya..hihihi

so bila dah kawin nie aku suka jer mencari resepi dan mencuba macam macam resepi yang terjumpa kat blog blog masakan yang tersohor tue...so bial dah sekali buat nak kene ngan selera rasa macam nak makan hari-hari ikan siakap nie.. alamak botak kepala cam nie..

ikan siakap kalau aku tak stim mesti goreng tiga rasa..adik-adik ku lebih suka tiga rasa sebab isi dia garing..aku ngan hubby okey jer apa-apa makan jer..tapi aku selalu nya stim sebab boleh makan banyak siket hahaha...kan dah ramai yang tak suka stim...

hmm nie lah resepi yang aku main campak-campak jer...sedap jer kat tekak aku..selera korang tak tahulah okey ke tak..









siakap stim

1 ekor ikan siakap sederhana besar- dibersihkan dan dan dilumur garam
2 batang serai - dihiris halus
2 biji tomato - dipotong dadu
4 biji bawang putih - dipotong dadu
2 cm halia - dihiris memanjang
5-6 cili padi di potong bulat
3 biji limau nipis - ambil jusnya
3sd sos tiram
3sd sos plum
2sd minyak bijan
3sd sos ikan
bunga kubis*
cendawan tiram*
cendawan enoki*
lobak merah - didadu*
daun ketumbar untuk hiasan
*kalu nak letak tapi baik letak untuk menyedapkan lagi rasa ikan..


cara-cara

1.letak kan ikan dalam bekas tahan panas.
2. letak serba serbi sos kat badan ikan tue..aku letak gitu jer
3. tabur sayur dan segala jenis benda yang didadu dan dihiris halus.
4. curah jus limau nipis dan letakan sedikit perasa*jika suka
5. kukus selama 15-20 minit atau hingga masak
6. sedia untuk dihidangkan jangan lupa tabur daun ketumbar

No comments:

Post a Comment